Hva er LEI?
En LEI-kode (Legal Entity Identifier) er et 20-sifret nummer som brukes til å identifisere selskaper og juridiske enheter som utfører finansielle transaksjoner og handler med verdipapirer (f.eks. obligasjoner, aksjer, futures osv.)
Med andre ord er en LEI-kode en form for internasjonalt organisasjonsnummer.
Hvis du har et selskap som handler med verdipapirer - både lokalt og globalt - må du ha en LEI-kode.
I denne artikkelen forklarer vi:
- Hva er en LEI-kode?
- Hvem skal ha en LEI-kode?
- Hvordan søke om en LEI-kode
Trenger du en LEI-kode? Så se prisene våre på LEI-koder
Ny LEI nummer
Fornyelse av LEI nummer
Forny din eksisterende LEI-kode
Overføring og fornyelse av LEI nummer
Overføring og fornyelse av LEI nummer
Hva er en LEI-kode?
LEI står for "Legal Entity Identifier", og brukes av selskaper og banker for å identifisere juridiske enheter (som andre selskaper og organisasjoner) som utfører finansielle transaksjoner.
LEI-koden fungerer på samme måte som Brønnøysundregisteret som brukes til å identifisere selskaper og andre juridiske enheter - mens Brønnøysundregisteret bare brukes i Norge, er LEI standarden i EU og store deler av verden.
Både selskaper, stiftelser og foreninger må bruke en LEI-kode - dvs. alle juridiske enheter som utfører finansielle transaksjoner.
LEI-koden i seg selv er på 20 sifre og kan deles inn i tre deler:
- Tegn 1-4: Identifikasjon av LOU (Local Operating Unit)
- Tegn 5-18: Identifikasjon av juridisk enhet
- Tegn 19-20: Verifisering av identiteten deres
Denne koden og nummerserien er basert på ISO 17442-standarden. Med en LEI-kode er det derfor mulig å identifisere enhver juridisk enhet på global skala - og bekrefte identiteten deres.
LEI-koden består av to nivåer av data:
- Nivå 1: Hvem er hvem?
Informasjon som enhetens lovlige navn, registreringsnummer, juridiske adresse osv. - Nivå 2: Hvem eier hvem?
Relevant informasjon om selskapets eierskap og eierstruktur.
LEI-systemet er imidlertid ikke gratis. For å få en ny LEI-kode eller fornye den nåværende, må du betale en årlig avgift. Dette går til administrasjon og regulering samt drift av systemet.
Hva er formålet med LEI-koder?
Et felles standard- og referansesystem er med på å sikre at finansielle transaksjoner kan spores globalt. Det sørger for at alle snakker "samme språk" hvis du trenger å identifisere juridiske enheter og eierne deres.
Systemet bak LEI-koder og tall ble utformet i 2012 som et resultat av finanskrisen. Målet er i utgangspunktet å gjøre finansielle systemer og transaksjoner mer gjennomsiktige. Det skal forhindre hvitvasking av penger og andre former for økonomisk svindel.
LEI brukes også til å regulere økonomiske faktorer i jurisdiksjonene som bruker systemet. Målet er å gjøre det globale systemet til et standardsystem som kan brukes på tvers av markeder og land.
For å sikre at LEI er troverdig, gjennomsiktig og pålitelig, samles ikke makten på ett sted.
I stedet har LEI-systemet en tredelt struktur:
- ROC (Regulatory Oversight Committee) er et råd, der består af tilsynsmyndigheder, som fører kontrol med hele systemet
- GLEIF (Global Legal Entity Identifier Foundation) er en ideelt fond som er ansvarlig for koordinering og kontroll LEI-koder
- LOU (Local Operating Unit) er et lokalt organ som utsteder LEI-koder til søkere
For en grafisk illustrasjon av LEI-systemet, klikk her.
Hvem skal ha en LEI-kode?
Alle juridiske enheter - selskaper, fond, organisasjoner, banker, forsikringsselskaper osv. - som håndterer finansielle transaksjoner, aksjer, obligasjoner og andre verdipapirer, må ha en LEI-kode.
I Norge må du ha en LEI-kode hvis du:
Har et selskap eller annen juridisk enhet med organisasjonsnummer.
... og den juridiske enheten handler med aksjer, obligasjoner eller andre typer verdipapirer
Har en juridisk enhet uten organisasjonsnummer som skal handle med aksjer, obligasjoner eller andre typer verdipapirer
Siden 2018 har dette vært et krav hvis din juridiske enhet er registrert i et EU- eller EØS-land, og du planlegger å handle på tvers av europeiske markeder.
Prisen på LEI-koder avhenger av om det er en ny kode eller bare en fornyelse. Hos LEI Service har vi imidlertid valgt å tilby samme pris for både fornyelse og registrering av en ny LEI-kode.
Hvordan søke om en LEI-kode
Selv om LEI-koden er basert på et bredt spekter av krav og styrer, trenger det ikke være vanskelig å skaffe deg LEI-nummeret ditt - alt kan gjøres hos LEI Service.
Søk om en ny LEI-kode - eller fornye din nåværende LEI-kode.
Bare skriv inn organisasjonsnummeret her, så blir dataene dine hentet automatisk fra Brønnøysundregisteret. Deretter vil vi be deg om å bekrefte den oppgitte data, og så vil vi håndtere søknaden for deg, slik at du kan få LEI-koden din så snart som mulig - i de fleste tilfeller vil det ta noen timer og maksimalt noen dager .
Hvordan fornyer jeg LEI?
LEI-koden må fornyes en gang i året, slik at all nødvendig informasjon blir oppdatert.
Avhengig av hvilket abonnement du velger, kan LEI Service sikre at koden din automatisk fornyes. Vi gjør dette ved å oppdatere nødvendig informasjon, men kunden er forpliktet til å oppdatere oss på endringer, hvis dette er relevant.
Hvordan vet jeg at LEI er gyldig?
Hvis du har valgt Ekspress- / VIP-levering (og søkt før kl. 18 på hverdager), vil vi sørge for at LEI-koden din blir registrert innen to timer. (gjelder kun nye LEI-koder)
Vær imidlertid oppmerksom på at mange banker bare samler inn LEI-informasjon daglig, så det kan ta opptil 24 timer før LEI-koden din kan brukes, ettersom det globale registeret også bare oppdateres en gang om dagen.
Hvor kan jeg slå opp LEI-koder? (LEI LookUp)
Vil du finne en annen juridisk enhets LEI-kode? Eller vil du sjekke om LEI-koden din er korrekt registrert i det globale LEI-systemet?
Så søk i GLEIFs database.