Hva er LEI?
En LEI-kode (Legal Entity Identifier) er et 20-sifret nummer som brukes til å identifisere selskaper og juridiske enheter som utfører finansielle transaksjoner og handler med verdipapirer (f.eks. obligasjoner, aksjer, futures osv.)
Med andre ord er en LEI-kode en form for internasjonalt organisasjonsnummer.
Hvis du har et selskap som handler med verdipapirer - både lokalt og globalt - må du ha en LEI-kode.
I denne artikkelen forklarer vi:
-
Hva er en LEI-kode?
-
Hvem skal ha en LEI-kode?
-
Hvordan søke om en LEI-kode
-
Hvordan LEI-koder fungerer
Trenger du en LEI-kode? Så se prisene våre på LEI-koder.
Hva er en LEI-kode?
LEI står for "Legal Entity Identifier", og brukes av selskaper og banker for å identifisere juridiske enheter (som andre selskaper og organisasjoner) som utfører finansielle transaksjoner.
LEI-koden fungerer på samme måte som Brønnøysundregisteret som brukes til å identifisere selskaper og andre juridiske enheter - mens Brønnøysundregisteret bare brukes i Norge, er LEI standarden i EU og store deler av verden.
Både selskaper, stiftelser og foreninger må bruke en LEI-kode - dvs. alle juridiske enheter som utfører finansielle transaksjoner.
LEI-koden i seg selv er på 20 sifre og kan deles inn i tre deler:
-
Tegn 1-4: Identifikasjon av LOU (Local Operating Unit)
-
Tegn 5-18: Identifikasjon av juridisk enhet
-
Tegn 19-20: Verifisering av identiteten deres
Denne koden og nummerserien er basert på ISO 17442-standarden. Med en LEI-kode er det derfor mulig å identifisere enhver juridisk enhet på global skala - og bekrefte identiteten deres.
LEI-koden består av to nivåer av data:
-
Nivå 1: Hvem er hvem?
Informasjon som enhetens lovlige navn, registreringsnummer, juridiske adresse osv. -
Nivå 2: Hvem eier hvem?
Relevant informasjon om selskapets eierskap og eierstruktur.
LEI-systemet er imidlertid ikke gratis. For å få en ny LEI-kode eller fornye den nåværende, må du betale en årlig avgift. Dette går til administrasjon og regulering samt drift av systemet.
Hva er formålet med LEI-koder?
Et felles standard- og referansesystem er med på å sikre at finansielle transaksjoner kan spores globalt. Det sørger for at alle snakker "samme språk" hvis du trenger å identifisere juridiske enheter og eierne deres.
Systemet bak LEI-koder og tall ble utformet i 2012 som et resultat av finanskrisen. Målet er i utgangspunktet å gjøre finansielle systemer og transaksjoner mer gjennomsiktige. Det skal forhindre hvitvasking av penger og andre former for økonomisk svindel.
LEI brukes også til å regulere økonomiske faktorer i jurisdiksjonene som bruker systemet. Målet er å gjøre det globale systemet til et standardsystem som kan brukes på tvers av markeder og land.
For å sikre at LEI er troverdig, gjennomsiktig og pålitelig, samles ikke makten på ett sted.
I stedet har LEI-systemet en tredelt struktur:
-
ROC (Regulatory Oversight Committee) er et råd, der består af tilsynsmyndigheder, som fører kontrol med hele systemet
-
GLEIF (Global Legal Entity Identifier Foundation) er en ideelt fond som er ansvarlig for koordinering og kontroll LEI-koder
-
LOC (Local Operating Unit) er et lokalt organ som utsteder LEI-koder til søkere
For en grafisk illustrasjon av LEI-systemet, klikk her.
Hvem skal ha en LEI-kode?
Alle juridiske enheter - selskaper, fond, organisasjoner, banker, forsikringsselskaper osv. - som håndterer finansielle transaksjoner, aksjer, obligasjoner og andre verdipapirer, må ha en LEI-kode.
I Norge må du ha en LEI-kode hvis du:
-
Har et selskap eller annen juridisk enhet med organisasjonsnummer.
-
... og den juridiske enheten handler med aksjer, obligasjoner eller andre typer verdipapirer
-
Har en juridisk enhet uten organisasjonsnummer som skal handle med aksjer, obligasjoner eller andre typer verdipapirer
Siden 2018 har dette vært et krav hvis din juridiske enhet er registrert i et EU- eller EØS-land, og du planlegger å handle på tvers av europeiske markeder.
Prisen på LEI-koder avhenger av om det er en ny kode eller bare en fornyelse. Hos LEI Service har vi imidlertid valgt å tilby samme pris for både fornyelse og registrering av en ny LEI-kode.
Hvordan søke om en LEI-kode
Selv om LEI-koden er basert på et bredt spekter av krav og styrer, trenger det ikke være vanskelig å skaffe deg LEI-nummeret ditt - alt kan gjøres hos LEI Service.
Søk om en ny LEI-kode - eller fornye din nåværende LEI-kode.
Bare skriv inn organisasjonsnummeret her, så blir dataene dine hentet automatisk fra Brønnøysundregisteret. Deretter vil vi be deg om å bekrefte den oppgitte data, og så vil vi håndtere søknaden for deg, slik at du kan få LEI-koden din så snart som mulig - i de fleste tilfeller vil det ta noen timer og maksimalt noen dager .
Hvordan fornyer jeg LEI?
LEI-koden må fornyes en gang i året, slik at all nødvendig informasjon blir oppdatert.
Avhengig av hvilket abonnement du velger, kan LEI Service sikre at koden din automatisk fornyes. Vi gjør dette ved å oppdatere nødvendig informasjon, men kunden er forpliktet til å oppdatere oss på endringer, hvis dette er relevant.
Hvordan vet jeg at LEI er gyldig?
Hvis du har valgt Ekspress- / VIP-levering (og søkt før kl. 18 på hverdager), vil vi sørge for at LEI-koden din blir registrert innen to timer. (gjelder kun nye LEI-koder)
Vær imidlertid oppmerksom på at mange banker bare samler inn LEI-informasjon daglig, så det kan ta opptil 24 timer før LEI-koden din kan brukes, ettersom det globale registeret også bare oppdateres en gang om dagen.
Hvor kan jeg slå opp LEI-koder? (LEI LookUp)
Vil du finne en annen juridisk enhets LEI-kode? Eller vil du sjekke om LEI-koden din er korrekt registrert i det globale LEI-systemet?
Så søk i GLEIFs database.